top of page

Anmeldelse: A Working Man

Forfatterens bilde: Mathias MørchMathias Mørch
A Working Man 2025 anmeldelse
©Warner Bros. Discovery

Etter fjorårets The Beekeeper er regissør David Ayer (Suicide Squad, Fury, End of Watch) tilbake med skuespiller og co-produsent Jason Statham for nok en actionfilm. Denne gangen har Ayer skrevet manuset i samarbeid med Sylvester Stalone, som også er co-produsent for filmen. Med utgangspunkt i bokserien “Levon Cade” av Chuck Dixon (kjent for en rekke tegneserier hos blant annet DC og Marvel) har denne actionfikserte Hollywood-trioen snekret sammen et spenningsprodukt som opererer som forventet (når man ser Statham og Stalone i rulleteksten), men som aldri klarer å skille seg ut eller imponere.


Levon Cade (Jason Statham) er tidligere spesialsoldat i det britiske forsvaret, men har slått seg ned i USA det han kjemper for besøkstiden sin med datteren som bor hos sin bestefar etter morens død. Han arbeider som formann på en byggeplass, og har et veldig nært forhold til familien som eier bedriften. Når datteren til sjefen, Jenny (Arianna Rivas), en dag blir kidnappet på byen, er det ikke vanskelig for Levon å bestemme seg at han skal gjøre alt for å få henne tilbake. Herfra går det slag i slag med infiltrering og uskadeliggjøring av russiske kriminelle nettverk, med litt hjelp fra tidligere soldatkollegaer.


At Statham spiller den noenlunde samme, stoiske supersoldaten, trenger ikke komme som noen overraskelse. Det er en type rolle han nå har jobbet med i over 20 år, og som han for lengst virker å ha sagt seg fornøyd med. Det er også en rolle han på godt og vondt mestrer, som han har grodd fast i, og som i folks bevissthet har vaklet på kanten til selvironi nesten vel så lenge som hans mainstream-karriere.


Men en Statham film gjør seg best med et glimt i øyet. Når kaoset og actionsekvensene eksisterer som sin egen underholdning og når Statham forblir den nesten komisk effektive drapsmaskinen han ofte er. At plottet er litt absurd og rent underholdende styrker arketypen Statham spiller, noe man har sett siden tidlig i Stathams karriere med filmer som Crank, men også i fjorårets The Beekeeper.


Problemer oppstår med A Working Man når trasige, konservative budskap ikke helt klarer å gjemmes bort under det som til tider er solid action-underholdning.


A Working Man er en skikkelig testobombe av en film, men ikke helt på samme måte som mer løsslupne eksempler Statham har stilt opp i, der kampferdigheter, stoiskhet og det å redde dager er helheten av den maskuline appellen. At Stalone (som i disse dager har stilt seg klart i støtte til USAs ferske regjering) i denne omgang har stått bak manuset, blir umulig å se helt bort fra når filmens underliggende tematikk utfolder seg.


Sterk heltedyrkelse av militæret gjennomsyrer filmen, som åpner med en tittelsekvens rett ut

av “Call of Duty” (spillserie), komplett med svaiende amerikanske og britiske flagg. Broderskapet mellom veteraner er også en gjennomgående tematikk, men aldri på en måte som leder til refleksjon eller vekst, kun på en måte som implisitt hevder at disse gutta er de eneste som “skjønner greia”. Det skal godt gjøres å sette opp noen gode argumenter for menneskehandel, og Levons kamp for å få tilbake Jenny fra blodtørstige menneskehandlere er jo selvsagt en god sak i seg selv.


Men på tvers av dette plottet, og filmens underplot om Levons kamp mot datterens (yogautøvende!!) bestefar om visitasjonstid har filmen likevel en umiskjennelig lukt av “protect our daughters” budskap; en retorikk som i kombinasjon med de erkekonservative mannsidealene og manusforfatter Stalones politiske holdninger raskt kan kobles til aktuelle, dystre talepunkter rundt kvinne- og transrettigheter, spesielt i USA.


A Working Man fremstår i stor grad som en dypt konservativ fantasi, som aldri helt lar noen mer destruktiv retorikk snakke fritt, men som heller ikke klare å tilsløre sine (i beste fall gammeldagse, og i verste fall destruktive) holdninger bak et actionshow med Statham i sentrum. Det blir det motsatte av en film med glimt i øyet, og da hjelper det svært lite at Statham atter en gang sparker inn tennene på noen anonyme gangstere.



 
Ski

Regissør: David Ayer

Skuespillere: Jason Statham, Arianna Rivas, David Harbour, Michael Peña, Jason Flemyng

Sjanger: Action / Thriller

Lengde: 1 t. 55 min.

Nasjonalitet: USA

Distributør: Warner Bros. Discovery

Premiere: 28.03.2025


 


Comments


Det siste innen film, TV og litteratur rett i innboksen!

Narrative.no
post@narrative.no

Takk for at du meldte deg på!

bottom of page