Vakkert og nedpå om storbyens puls.
Dette indiske dramaet har tatt verdenen med storm det siste året, og prisnominasjonene har stått i kø. Etter å ha sett All We Imagine As Light, er det ikke vanskelig å henge seg på denne begeistringen.
Det er mange universelle tematiske og innholdsmessige knagger som brukes for å engasjere oss i regissør Payal Kapadia eminente film. Regi, stil og form slår oss dessuten underveis som svært effektiv, naturlig fremoverlent, og med emosjonell tyngde på akkurat riktige steder, uten tilløp til overdreven sentimentalitet eller filmatiske kunstige grep. Samtidig er det heller ikke hver dag vi her til lands får se en indisk film av dette kaliber på kino.
Vi blir i historien tatt med til India og storbyen Mumbai. Her følger vi de to kvinnene Prabha og Anu som deler en liten leilighet i den indiske metropolen. Førstnevnte er eldst og har en markant stillferdig, seriøs og konservativ innstilling til livet, jobben, synet på menn og kjærligheten. Anu derimot er av en yngre generasjon og, selv om hun møter den jevngamle gutten Shiaz i skjul, er hun langt mer liberal og positiv åpen for fremtiden.
Prabha er imidlertid gift, etter et arrangert ekteskap, men hennes mann forlot henne til fordel for å jobbe i Tyskland for flere år siden. Han tar stadig mindre og mindre kontakt, og Prabha sliter derfor med både usikkerhet, følelser og fremtidsoptimisme rundt livets gang. Kan Anu sitt litt mer avslappede forhold til ting hjelpe henne litt mer på vei mot et friere liv?
Regissør Kapadia har en type registil som både kan minne om en kjent vestlig, effektiv og oppslukende måte å fortelle om storbylivet på. Samtidig gjør hun små, karakteristiske grep rundt dialoger, foto og montasjer som også gir filmen særpreg. Denne balansen i det forholdsvis rolige og fine språket gjør All We Imagine As Light til en både behagelig og berusende opplevelse av et innblikk inn i en annen kultur og sted.
Historien om Prabha og Anu rommer i det hele tatt så mye. Den er en hverdagsskildring fra en av verdens største byer. Den er et kulturelt portrett av et annerledes samfunn hvor kjønnsroller, religion og tradisjoner preger menneskene på sitt vis. Den sveiper innom klimautfordringer. Den kritiserer rolig og behersket religion og tradisjoner som hindrer kvinners selvutvikling og frihet. Og den er jammen meg også en romantisk lett komedie, som sjarmerer oss inn i hjerterota, spesielt når den nydelige sluttscenen avrunder filmen helt perfekt.
All We Imagine As Light er en beretning om to litt kontrastfylte kvinner, men som sammen i sine ulikheter lærer av hverandre på sin vei. Skuespillerprestasjonene er også knakende gode, så troverdig, avslappet naturlig at man nesten føler man ser på en dokumentar. Med kontrastenes by i Mumbai som bakteppe, er også locationen med på å male et filmatisk variert maleri, om lyset som vi mennesker prøver å se for oss, når vi egentlig sitter og befinner oss i mørket. Alle drømmer vi, har lengsler og håp i livet, og måten regissør Kapadia ømt, rolig og nydelig skildrer dette på, vil nok sitte i undertegnede en god stund fremover. Et etterlengtet feministisk portrett av storbyen, og med kvinner i hovedrollen, dette.
Regissør: Payal Kapadia
Skuespillere: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam, Hridhu Haroon
Sjanger: Drama
Lengde: 1 t. 55 min.
Distributør: Another World Entertainment
Premiere: 17.01.2025
Comments