top of page
  • Forfatterens bildeEirik Bull

Anmeldelse: The Penguin

Et mørkt og brutalt gangsterdrama fra Batmans Gotham City.

Han er en av Gotham Citys mest notoriske kriminelle og en av Batmans sleipeste og kanskje mest tragiske fiender. The Penguin, eller Pingvinen, Oswald Cobb – dette ikke fullt så kjære barnet har mange navn og, gjennom årene, mange ansikter. Vi har sett en rekke skuespillere ta rollen, i filmer, serier, animasjon og videospill – Danny DeVito, Burgess Meredith, Paul Williams og Nolan North.

I 2022 ga den amerikanske regissøren Matt Reeves oss noir-mesterverket The Batman, en ny og ganske annerledes tolkning av den ikoniske superhelten. Denne filmen, som utspilte seg mer som en detektivhistorie (ikke rart, et av Batmans kallenavn er også «The World's Greatest Detective»), ga oss en mørkere, mer nyansert og realistisk versjon av Batman og Gotham City, inspirert av filmer som Seven, Chinatown og Taxi Driver. Her fikk vi møte nye og mer komplekse tolkninger av kjente skikkelser fra Gotham City, som The Riddler, Catwoman, The Joker (i et lite øyeblikk på slutten), og selvfølgelig Pingvinen.

en arrete mann som holder noe som brenner
Colin Farrell som Oswald «The Penguin» Cobb. ©HBO

Et av de mange høydepunktene i Matt Reeves' film var nettopp kjekkasen Colin Farrell i rollen som Oswald Cobb – her ugjenkjennelig bak et tykt lag med ubegripelig realistisk og Oscar-nominert sminke som tok tre timer å sette på før hver dag med innspilling. I Matt Reeves' Batman-univers fremstår Cobb som en ambisiøs, grådig, brutal og opportunistisk gangster og nattklubbeier. Og i miniserien The Penguin får vi sjansen til å bli enda bedre kjent med ham.

Serien begynner en ukes tid etter handlingen i The Batman, der mye av Gotham City ble lagt under vann i et terrorangrep. Gangstersjefen for den mektige Falcone-familien er død, og den unge arvingen, Alberto Falcone (spilt av Michael Zegen), er mer opptatt av fest, damer og narkotika enn å ta over familiebedriften. Hans søster, den mildt sagt ustabile Sofia «Hangman» Falcone (spilt av Cristin Milioti), har nettopp sluppet ut fra en tiårig soning og «behandling» på det beryktede Arkham Asylum.

Ingen vil at en mentalt ustabil og drapsdømt kvinne skal ta over, spesielt ikke mens den rivaliserende Maroni-familien, ledet av ekteparet fra helvete, Salvatori og Nadia (spilt av Clancy Brown og Shohreh Aghdashloo), lukter kaos, blod og nye muligheter!

en ung kvinne med mørkt hår og mørk sminke
Cristin Milioti som Sofia «Hangman» Falcone. ©HBO

Mens dette pågår, ser Cobb sin sjanse til å ta makten ved å spille de rivaliserende gangsterfamiliene opp mot hverandre. Han begynner med å drepe Alberto, noe som sår tvil om arverekken i Falcone-familien. Mens han lyver og bedrar for å etablere allianser på begge sider, møter han den unge Victor (spilt av Rhenzy Feliz), som ble foreldreløs da byen ble oversvømt for en kort uke siden – første steg på veien mot å danne sin egen gjeng som vil gjøre alt for den stadig mer beryktede Pingvinen!

De som så The Batman fikk bare en liten smakebit av den utrolige skuespillerprestasjonen Colin Farrell leverer i denne rollen. Ikke bare gir han oss et mesterstykke i skuespillerkunst som Cobb, men han gjør det utrolig nok under det som helt sikkert er kilovis med sminke. Da jeg så dette, ble jeg stadig minnet på Gary Oldmans Oscar-vinnende rolle som Winston Churchill i Joe Wrights 2017-film Darkest Hour. Og selv om Farrell noen ganger deler rampelyset med Cristin Milioti, som selv gjør en glimrende rolle som den iskalde og mentalt forstyrrede Sofia Falcone, og Rhenzy Feliz som Victor Aguilar, er det ingen tvil om hvem denne serien handler om.

en afroamerikansk tenåring med mørkt, krøllete hår
Rhenzy Feliz som Victor Aguilar. ©HBO

Sammenlignet med tidligere versjoner av Pingvinen spiller Colin Farrell rollen med langt mer dybde og nyanser. Vi får også bli med tilbake til hans barndom, der vi får mer innblikk i de tragediene som formet ham og hans forhold til sin mentalt forstyrrede mor, Francis Cobb (glimrende spilt av Deirdre O'Connell).

The Penguin er et mørkt og brutalt gangsterdrama, en slags mørk, marerittaktig versjon av den amerikanske drømmen, som går mye lenger i å skildre Gotham Citys brutale underverden enn Matt Reeves' allerede dystre The Batman. Serien, som utspiller seg mer som en gangsterhistorie enn noe annet, passer allikevel sømløst inn i den versjonen av Gotham City vi først fikk se på kino i 2022.

Antall episoder sett: 8 av 8

Serieskaper: Lauren LeFranc

Skuespillere: Colin Farrell, Cristin Milioti, Rhenzy Feliz, Clancy Brown, Shohreh Aghdashloo, Deirdre O'Connel