Nøden lærer blind mann å sparke ræv!
Martin, en blind mann i 30 årene som jobber i IT-bransjen, er overlykkelig etter en suksessfull «blind date». Han har funnet Cecilie, en kvinne som aksepterer ham for den han er. Men gleden blir kortvarig. Deres andre date får en dramatisk og plutselig slutt: En varebil bråbremser foran dem, og ut stormer maskerte menn som brutalt kidnapper Cecilie. Martin blir slått ned. Det gjerningsmennene ikke vet, er at de har gjort en skjebnesvanger feil – Martin er langt fra hjelpeløs, og de vil snart få betale dyrt for sine handlinger.
Martin (Aleksander Sylvan) gir sin obligatoriske vitnebeskrivelse til politiet, men ettersom han ikke har sett hvordan Cecilie ser ut og vet fint lite om henne, har de svært lite å gå på. Frustrert og opprørt er Martin lite imponert av hvordan politiet behandler saken, og bestemmer seg for å ta saken i egne hender.
Martin, som er en usedvanlig ressurssterk fyr, nekter å gi slipp på kvinnen han nettopp har møtt. Han verver sin beste venn, Terje (Julian Karenga), til å hjelpe ham med å finne spor etter Cecilie og kidnapperne. De analyserer detaljer fra samtalene med Cecilie under daten, og sammen legger de ut på en jakt etter ledetråder. Etter en rekke telefonsamtaler til samtlige Cecilier i nærområdet, oppdager de et viktig spor: det de tror er arbeidsplassen hennes.
Forkledd som varebud, og med Terje som sine «øyne» via mobilkameraet, legger Martin en dristig plan for å infiltrere Cecilies arbeidsplass. Hans mål er å finne ut mer om hva som kan ha skjedd med henne. På freidig vis tar han seg inn i bygget, mens Terje guider ham gjennom mobilen. De oppdager snart at firmaet der hun jobber som programmerer, er involvert i utvikling av våpenteknologi for militære formål.
Martin og Terje hopper raskt til konklusjonen om at kidnappingen må være knyttet til dette og begynner å innse alvoret i situasjonen. Hvem kan stå bak kidnappingen, og hvordan henger det sammen med Cecilies arbeid?
Oculi – Det eneste vitnet er en norsk drama/thriller fra 2024, skrevet, regissert, klippet og produsert av Joachim Askjer. Filmen distribueres av Manymore Films og markerer Askjers spillefilmdebut. Tidligere har han blant annet klippet kortfilmene «Sjelens Speil» (2015) og «Cerebrium» (2010).
I sin desperate søken etter Cecilie roter Martin og Terje seg stadig inn farligere og farligere situasjoner, og det det viser seg at kidnapperne er ute etter våpenteknologi lagret på en USB-penn Cecilie har gjemt i leilighet en sin. Når Martin og Terje endelig får fatt i USB-pennen, innser de raskt dens verdi – og farene som følger med den. Det som startet som en redningsaksjon, utvikler seg til et nervepirrende spill om liv og død, både for de to kompisene og Cecile.
Martin innser at tiden er knapp, og at politiet ikke kan hjelpe ham i tide hvis han skal redde Cecilie. Sammen med Terje forsøker han å holde seg ett skritt foran de bevæpnede kidnapperne som jakter dem. Kidnapperne er nådeløse, og nettet snører seg raskt sammen rundt dem. Martin og Terje må bruke alle sine ferdigheter for å overleve, men de vet at en dramatisk sluttkonfrontasjonen er uunngåelig. For å redde Cecilie må de risikere alt – også sine egne liv.
Skuespillerprestasjonene i Oculi – Det eneste vitnet er noe varierte. Hovedrolleinnehaverne leverer overbevisende tolkninger som gir tyngde til historien og lar publikum engasjere seg i dem. På den andre siden er skuespillerprestasjonene til flere av de perifere rollene heller «slappe», og er manglende på dybde og engasjement. Dette skaper en noe ubalanse i filmens helhet, men hovedpersonenes sterke innsats veier heldigvis opp for mye av dette.
Aleksander Sylvan er svært overbevisende i rollen som den blinde Martin, og har tydelig gjort god research på forhånd. Hans tolkning får karakteren til å fremstå som oppriktig, optimistisk og særdeles handlekraftig, en fyr det er lett å like. Han stråler særlig i hans interaksjoner med bestekompisen Trygve.
Julian Karenga funker godt i rollen som Trygve, en mer skeptisk og pessimistisk motvekt til Martins «can do» attitude og uendelige pågangsmot. På tross av egne utfordringer hjelper han kompisen med etterforskningen, via PC og mobil. Han forsøker å holde seg utenfor dramaet, men blir fort trukket dypt inn i det. Cecilie, som er spilt av Tonje Brattås, er også en velfungerende karakter, dog vi ser relativt lite av henne i løpet av filmen, da hun blir kidnappet ganske tidlig.
Fortellingen i Oculi skiller seg ut fra mange filmer i drama og thriller-sjangeren, selv om den også benytter seg av en del kjente troper. Selv om historien på en del plan fremstår som relativt usannsynlig og «over the top», er settingen likevel hverdagslig og jordnær. Martin gjør valg underveis man kan sette spørsmålstegn ved: Vel er han skeptisk til politiets effektivitet, og har tilsynelatende lite tid på seg til å redde Cecilie, men det er kanskje litt rart å risikere liv og lemmer for noen man så og si ikke kjenner? Er han en håpløs romantiker eller bare et særdeles godt menneske?
Premissen med en blind mann i et intenst kidnappingsdrama fenger og engasjerer i stor grad. På grunn av sine synsutfordringer interagerer Martin med omverdenen på en litt annen måte enn vi er vant til å se, og finner sine egne løsninger i vanskelige situasjoner. At han prøver å finne Cecilie, en person han aldri har sett og ikke kan beskrive visuelt, gjør at Oculi vrir handlingsforløpet i en uvant retning. Filmen er rik på spenning, action og «knokebitende» situasjoner hvor man heier på hovedpersonene.
Askjer har gjort noen interessante og kreative grep når det kommer til utformingen av filmen og hvordan han presenterer det visuelle miljøet vi møter. Mesteparten av filmen sentrerer seg naturlig nok rundt den blinde hovedpersonen, som vi får en hel del tydelig close-ups av, mens mennesker Martin møter ofte er ute av fokus, og får ikke se hele ansiktene til de han snakker med.
Denne ukomplette visuell informasjonen vi fôres med underbygger Martins blindhet på en effektfull måte, selv om den kan fremstå som litt overtydelig til å begynne med. Samtidig er etableringen av den visuelle stilen viktig for filmens videre forløp. Naturlig nok spiller lyden en sentral rolle i filmen – fra musikken til bakgrunnsstøy og lydeffekter – ettersom hørselen er Martins primære måte å oppfatte verden rundt seg på.
Til tross for noe svakt skuespill fra birollene og en historie som tidvis kan virke lite troverdig, opplever jeg Oculi – Det siste vitnet som en unik og interessant film. Den byr på intens spenning, solide actionsekvenser og en original tilnærming med uventede tvister som sjelden ses i norsk film. I tillegg imponerer den med kreativ historiefortelling og to hovedpersoner som utfordrer våre forventninger til hvem som kan innta slike roller.
Her er bare en ting å konkludere med: Vær ytterst forsiktig hvis du skal dra på en «blind date»!
Regissør: Joachim Askjer
Skuespillere: Aleksander Sylvan, Julian Karenga, Tonje Brattås, Tobias Vik, Lars Moen
Sjanger: Drama/Thriller
Premiere: 22. November 2024 (Kino)
コメント